Kuukausittainen arkisto: lokakuu 2012

Vitaali itsehoidon asiantuntija!

Vitaali vinkkejä itsehoitoon!

Mestariparantaja Hannes Karppinen:

Käytännön kautta kipuspesialistiksi.

Lukuisten suomalaisten tuntema ja arvostama, urheilupiireissä parantajan tehtävänsä aloittanut Hannes Karppinen syntyi Nilsiässä vuonna 1938 ja tuli työn kautta Helsinkiin 1950-luvun lopulla. Esimiestehtävissä Wärtsilssä toiminut urheilijanuorukainen sai kipinän ja kiinnostuksen anatomiaan ja fysiologiaan henkilökohtaisen kokemuksen kautta vuonna 1964. Hannes oli pelaamassa jalkapalloa olympiavalmennusryhmssä. Kun hän hyppäsi kuolettamaan palloa, alas tullessa hänen jalkansa petti alta. Jalka kipeytyi ja kipu jalassa kesti kolmisen kuukautta.

Oma kipu antoi kimmokkeen

Työskentelin esimiesasemassa ja saatoin linkata kipellä jalallani sen, minkä piti kävellä. Useat lääkärissäkäynnit eivät minua auttaneet, vaan jalka oli kipe kolme kuukautta. Eräänä päivän setäni sanoi, etät mitä sinä pidät kipua, kun se on helppo ottaa pois. Sain häneltä vinkin parantaja Nymanista, joka sai kivun jalastani pois yhdellä käsittelykerralla. Olin ihmeissäni, ja tahdoin tietää, mistä tämä  johtui. Setäni kehotti minua aloittamaan anatomian ja fysiologian opiskelun ja niin teinkin.
Olin myös painonnostaja, ihan SM-tasolla kilpaurheilijana. Lopetin painonnoston kuitenkin heti, kun hormonien käyttö alkoi yleisty nostajien keskuudessa. En kannata hormonien käyttöä, niin paljon pahaa olen nähnyt kilpakumppaneilleni tapahtuneen. Olin alkanut  jo vähin erin hoitaa kavereitani heidän krempoissaan, ja koska sain hyviä tuloksia, aloin kiinnostua entistä enemmän hoitotystä ja päätin syventyä tähän alueeseen tarkemmin.  Kun Wärtsilssä alkoivat saneeraukset, se oli raskasta aikaa ja sai minut hakeutumaan pois. Niin hoitotyöstä tuli minun päätyöni. Olin aluksi Aki Loikkasen kanssa yhteisissä tiloissa Kalevankadun ja Fredrikinkadun kulmassa ja hoidimme lähinnä urheilijoita Helsingissä. Sittemmin työskentelin mm. lääkäri Päivi Ojalan kanssa. Minulla oli yhteensä neljä lääkäriä työkavereina ja sain heiltä hyvää oppia ja hekin taisivat saada minulta, pohtii Hannes Karppinen.

Elämäntavat lisänneet ihmisten kipuilua!

Mestariparantaja Hannes Karppinen on huolestunut siitä, että erityisesti nuorten niska- ja hartiakivut ovat selvästi lisääntyneet viime vuosikymmeninä. Moni seikka vaikuttaa tähän kehitykseen: Työolot, ravitsemus, ja että levätään ja nukutaan liian vähän.
Niskakipu heijastuu sitten päänsärkynä, kuulo- ja näköhäiriöinä, heikotuksena, rinta- ja rannekipuina ja jopa vatsasairauksina, tietää Karppinen.

Kalsium, magnesium ja kalaöljy tärkeitä

Itseäni hoidan liikunnalla ja jumppaamalla. Työni antaa minulle mielenrauhaa. On palkitsevaa nähdä, kun ihmiset saavat avun. Ruokavaliooni kuuluvat marjat ympärivuoden ja aamuisin syön kaurapuuroa. Ravintolisistä otan magnesiumia. Asiakkailleni suosittelen sitä myös. Esimerkiksi Magnesia Sitraatti on hyvä magnesiumvalmiste.
Nivelten kunnolle ja hyvinvointiin suosittelen Cartimare hainrusto- tuotteita, Bodyflex Combi vihersimpukka-inkiväärivalmistetta  ja Vitamar Omega-3-valmisteita. Kalkki on luustolle tärkeää. Suosittelen monipuolista Calcia 800 Plus-kalkkivalmistetta.
Teen nykyään työtä 3 päivää viikossa ja potilasta kohti kytän aikaa puoli tuntia. Aikani ovat varattuja lokakuulle asti. On hienoa, että hoitomme ovat Kela-korvausten piirissä, sillä tarve manipulaatio  hoitoihin on suuri. Lisäksi pidän yli 40 luentoa vuodessa. Olen ollut luennoimassa Suomen lisäksi mm. Ruotsissa, Virossa ja jopa Australiassa, kertoo mestariparantaja. Hannes Karppinen on kirjoittanut kolme kirjaa, jotka ovat kaikki loppuunmyytyjä. Neljäs kirja ilmestyy ensi keväänä.

Vaimoni on aina ollut tärkeä tuki niin minulle kuin pojillemme Reijolle ja Harrille. He ovat jo myös päteviä terapeutteja ja hankkineet koulutusta hoitotyöhön samoin kuin Reijon Aleksi-poika. Olen iloinen, että he ovat ryhtyneet hoitajiksi ja työlleni on jatkajia, Hannes Karppinen kiittelee. KuntoutusKarppinen Oy toimii Helsingissä Malmilla, p. 020 755 8155, www.kuntoutus-karppinen.net.

Hankintatukku Oy

Vitaali tarjoukset saatavilla Luontaistuntijat myymälöistä!
Palveleva Cityvital Luontaistuntija Hämeenlinna!

TERVETULOA!

Cityvital Luontaistuntija Suomalaista palvelua.
www.luontaistuntijat.fi
Palveleva terveyskauppasi Hämeenlinnassa.
CM-kauppakeskus Tiiriö      puh: 03 6161 633
CM-kauppakeskus Hämeensaari
Suomen Terveystuotekauppiaiden jäsenmyymälä
Tervetuloa!

Vatsan hyvinvoinnille, ruuansulatukselle!

Uutta ajattelua oikuttelevan ruuansulatuksen ongelmiin!

Vatsan turvotus, nipistely ja ilmavaivat ovat meille kaikille tuttuja ruuansulatushäiriöiden oireita. Jo parin vuoden ajan aterian jälkeiseen turpeaan oloon on tarjottu avuksi vahvoja ruuansulatusentsyymejä. Aivan uuden ajattelutavan mukaan ei ehkä pitäisikään tyytyä pelkkiin entsyymeihin, vaan yhdistää ne koko ruuansulatuskanavaa huoltaviin maitohappobakteereihin.

Puutteelliseen ruuansulatukseen on monia mahdollisia syitä. Stressi ja tuhti ateria kiireellä hotkittuna järkyttää kenen tahansa vatsaa. Usein myös ruokavalion rajoittaminen tiukkaan dieettiin tai eksoottiset, ulkomaan matkoilla nautitut herkut saavat vatsan mouruamaan. Vielä yhtenä mainittakoon esim. antibiootin tai jonkin muun lääkekuurin aiheuttamat ilmavaivat.

Sujuva ruuansulatus alkaa suussa.

Ravinnon hiilihydraattien, proteiinin ja rasvojen pilkkoutuminen on edellytys niiden imeytymiselle. Ruuan huolellinen pureskelu on tärkeää, mutta ilman elimistömme tuottamia ruuansulatusentsyymejä emme urakasta selviä. Tärkkelystä pilkkovaa entsyymiä sekoittuu ruokaan jo suussa. Proteiinien ja rasvojen käsittely puolestaan käynnistyy vasta mahalaukussa ja ohutsuolessa. Entsyymien pelatessa moitteettomasti em. pääravintoaineet imeytyvät hyvin, ja pystymme hyödyntämään myös ruuan rakenteissa lymyävät vitamiinit ja hivenaineet.
Valtaosa ravinnon pilkkoutumisesta ja imeytymisestä on saatava valmiiksi ennen ruokasulan päätymistä paksusuoleen. Paksusuolessa imeytymättä jääneet ravintoaineet ovat nimittäin helppoa evästä siellä eläville suolistobakteereille. Vatsa voi hyvin ja rauha säilyy, jos suolistomme herruus on hyvillä maitohappobakteereilla, jotka jopa vähentävät suolistokaasujen muodostumista. Pidot ovat sen sijaan hurjat ja kaasujen täyttämät, jos suolistossa vallitseekin huonojen bakteerien ylivalta. Ei mikään ihme, jos vatsaa silloin kivistää, eikä housun nappi enää yllä reikäänsä.

Maltillinen entsyymilisä auttaa ruuansulatuksen hyvään alkuun

Edellä kuvattiin jo monia tilanteita, joissa elimistömme ei ehkä tuota riittävästi ruuansulatusentsyymejä. Pilkkoutumaton tärkkelys on usein syypää turvotukseen vatsan yläosassa, kun taas proteiinit ja rasvat lisäävät painetta vatsan alaosassa. Näissä olosuhteissa voisi hyvinkin olla tarpeen tukea omaa entsyymituottoa sopivalla entsyymilisällä.
Paljonko ruuansulatusentsyymejä sitten on tarpeen lisätä? Vain sopivasti. Ruuansulatuksen auttamisen kannalta suuret entsyymimäärät ovat monesti tarpeettomia. Ylisuuri annos saattaa pilkkoa ravinnon tärkkelyksen ja rasvat jopa niinkin nopeasti, että se aiheuttaa verenkiertoon ns. glukoosi- tai rasvapiikin. Tämä ei ole hyväksi kenellekään ja vähiten diabeetikoille.

 Hyvät maitohappobakteerit rauhoittavat ruuansulatuksen loppuosaa

Stressi ja epäsäännölliset elämäntavat eivät häiritse ainoastaan elimistömme ruuansulatusentsyymien tuottoa. Ne heijastuvat helposti myös ruuansulatuskanavan loppuosan toimintaan ja suolistomikrobien tasapainoon. Jo vuosien ajan ravitsemustieteen asiantuntijat ovat ylistäneet hyvien maitohappobakteerien etuja; ruuansulatukselle, vastustuskyvylle, allergioille ja monelle muulle. Suolistomme omien suolistomikrobien tukeminen maitohappobakteereilla on siis hyvinkin perusteltua.
Paljonko hyviä maitohappobakteereita sitten on hyvä nauttia? Jälleen kerran, sopivasti. Määrää tärkeämpää on kuitenkin bakteerikantojen korkea laatu; aktiivisuus, kiinnittymiskyky suoliston eri kohtiin sekä todennettu turvallisuus.

Parhaat vatsan lepyttäjät nautitaan yhdessä

Sujuvan ruuansulatuksen ja vatsan hyvinvoinnin kannalta ruuansulatusentsyymit ja maitohappobakteerit olisi parasta ottaa yhdessä. Sopivin hetki niiden nauttimiseen on juuri ennen ateriaa tai vaihtoehtoisesti heti aterian jälkeen. Ainahan ei voi etukäteen tietää kuinka tuhti ateria on tarjolla.
Sopiva määrä tärkkelystä, proteiinia, rasvaa ja laktoosia pilkkovia entsyymejä auttaa ruuansulatusta prosessin alkupäässä; mahalaukussa ja ohutsuolen alussa. Mielummin kaksi tai useampi aktiivinen ja mahahapoilta suojattu maitohappobakteerikanta tukee vastaavasti elimistöämme suoliston loppuosassa. Näin ruuansulatusta voi auttaa nerokkaasti koko matkalla. Kokeile ja ihastu yhdistelmän nopeasti tuottamaan helpotukseen!

Juha Sihvonen, FM

TERVETULOA!

Cityvital Luontaistuntija Suomalaista palvelua.
www.luontaistuntijat.fi
Palveleva terveyskauppasi Hämeenlinnassa.
CM-kauppakeskus Tiiriö      puh: 03 6161 633
CM-kauppakeskus Hämeensaari
Suomen Terveystuotekauppiaiden jäsenmyymälä
Tervetuloa!

D-vitamiini ajankohtainen jälleen!

D-vitamiinin päivittäiset saantisuositukset ja turvallisuusrajat ovat puhuttaneet tutkijoita sekä terveysviranomaisia jo pitkään. Keskustelun loppu ei ole näköpiirissä vieläkään.

Euroopan unionin elintarviketurvallisuusyksikkö EFSA on nostanut D-vitamiinin turvallisen saannin rajoja. Vauvoille turvallisena määränä pidetään nyt 25 mikrogrammaa (μg), 1–10 -vuotiaille määrä on 50 ja muille 100 μg D-vitamiinia päivässä. Nämä määrät ovat huomattavasti suomalaisia viranomaissuosituksia suurempia. Viranomaissuosituksissa alle 2-vuotiaille suositellaan 10 μg, 2-60 -vuotiaille 7,5 μg ja yli 60-vuotiaille 20 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Tutkimusten mukaan tarvitaan usein kuitenkin 50–100 μg D-vitamiinia päivässä, jotta elimistön D-vitamiinipitoisuus saataisiin terveyden kannalta parhaalle mahdolliselle tasolle.

D-vitamiinin tarve on yksilöllistä, koska sen hyväksikäytettävyys elimistössä riippuu mm. ihmisen terveydentilasta, iästä, painosta ja ihonväristä. Esimerkiksi mitä enemmän on ylipainoa tai ikää, sitä enemmän tarvitaan D-vitamiinia, jotta seerumin D-vitamiinitaso nousisi otolliselle tasolle mm. luuston lujuutta ja vastustuskykyä ajatellen. Riittävän Dvitamiinin saannin voi tarkistaa mittauttamalla laboratoriossa seerumin D-vitamiinipitoisuuden (S-D-25) kohtuullisin kustannuksin. Riittäviin tasoihin pääsemiseksi Suomessa ei riitä aurinko ja ruokavalio, vaan siihen tarvitaan ravintolisiä.

Auringosta vain kesällä, keskellä päivää

Kun olemme kesällä auringossa keskipäivän aikoihin ilman aurinkovoiteita, kehossamme muodostuu D-vitamiinia. Tutkijat ovat kuitenkin yhä enemmän sitä mieltä, että kesälläkin kannattaa nauttia D-vitamiinilisää Suomen pohjoisen sijainnin takia. Ympärivuotinen D-vitamiinilisän käyttösuositus on jo virallisesti voimassa pienten lasten, raskaana olevien ja imettävien naisten sekä iäkkäiden ihmisten osalta, mutta se olisi järkevä käytäntö meille kaikille.
Ravinnosta riittävää D-vitamiinimäärää on lähes mahdotonta saada, koska D-vitamiinin kannalta hyvästäkin ruokavaliosta sitä saa vain noin 5–7 mikrogrammaa päivässä. Eniten D-vitamiinia on kalassa ja D-vitaminisoiduissa maitotaloustuotteissa. D-vitamiinin riittävä saanti edistäisi suuresti niin kansanterveyttä kuin kansantalouttakin.

Monivaikutteinen D-vitamiini

Vielä joitakin aikoja sitten ajateltiin, että D-vitamiini on tärkeä lähinnä luuston lujuuden kannalta. Tämä tieto on totta edelleenkin; ilman riittävää D-vitamiinia erilaisten luusto-ongelmien riski lisääntyy merkittävästi. Nykytiedon valossa luuston terveys on kuitenkin vain yksi kymmenistä D-vitamiinin terveysvaikutuksista.
D-vitamiinin tiedetään vähentävän riskiä sairastua moniin sairauksiin. D-vitamiini voi olla hyödyksi myös erektio-ongelmissa ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöissä. Uusimmissa tutkimuksissa sen on osoitettu vähentävän vanhusten masentuneisuutta ja henkisten taitojen ruostumista. Jo aiemmin D-vitamiini on yhdistetty älyllisiin toimintoihin; mitä paremmat vitamiinitasot, sen paremmat älylliset suoritukset. Nämä tulokset eivät koskeneet vain vanhuksia, vaan kaikenikäisiä ihmisiä! D-vitamiini myös parantaa lihasten toimintakykyä, mikä näkyy mm. nuorten lihasvoiman lisääntymisenä ja vanhusten kaatumisalttiuden vähenemisenä.
Flunssa-aikoina kannattaa muistaa D-vitamiinin vastustuskykyyn liittyvät vaikutukset. On havaittu, että esim. hengitystietulehdukset ovat yleisempiä ihmisillä, joiden veressä on vähemmän D-vitamiinia. D-vitamiinin on havaittu myös auttavan painonhallinnassa sekä olevan yksi niistä tekijöistä, jotka vähentävät riskiä sairastua Parkinsonin ja Alzheimerin tautiin. Yksi uusimmista tutkimuksista paljastaa, että D-vitamiini vaikuttaa terveyttä edistävästi moniin sairauksiin liittyviin geeneihin.

Anna D-vitamiinin auttaa!

D-vitamiinin käyttö ravintolisänä on järkevää, hyvin perusteltua ja edullista itsehoitoa. Tarjolla on lukuisia erilaisia ja eri vahvuisia D-vitamiinivalmisteita. On tippoja, tavallisia tabletteja ja imeskelytabletteja sekä kapseleita. Niistä varmasti jokainen löytää mieleisensä ja parhaiten omaan käyttöön sopivan valmisteen.

Teksti: Proviisori Marketta Wulff

TERVETULOA!

Cityvital Luontaistuntija Suomalaista palvelua.
www.luontaistuntijat.fi
Palveleva terveyskauppasi Hämeenlinnassa.
CM-kauppakeskus Tiiriö      puh: 03 6161 633
CM-kauppakeskus Hämeensaari
Suomen Terveystuotekauppiaiden jäsenmyymälä
Tervetuloa!

Johanna Raunion energian lähde!

Energiaa ja suojaa sydämelle!

Kun yli viisikymppisenä vaihtaa alaa ja ryhtyy kiireiseksi kiinteistöalan yrittäjäksi, tarvitaan runsaasti energiaa. Tämä ei ole ollut ongelma viihdealan ammattilaisena tunnetulle Johanna Rauniolle.

Johanna löysi jo vuosia sitten hyvän energisyyden lähteen, ubikinonin. Sitä hän käyttää säännöllisesti 100 mg päivässä ja jaksaa erinomaisesti. Ubikinoni onkin välttämätön ja korvaamaton aine energiantuotannossamme. Ubikinonin tuotanto ja määrä elimistössä kuitenkin vähenee iän myötä, ja tämä vaikuttaa jaksamiseen. Jo kolme-nelikymppiset hyötyvät ubikinonista päivittäisenä ravintolisänä. Myös eräiden lääkkeiden, kuten kolesterolia alentavien statiinien, käyttö lisää ubikinonin tarvetta.

Jo kolme-nelikymppiset hyötyvät ubikinonista päivittäisenä ravintolisänä.

Johanna käytti nuorempana 30 mg vahvuisia ubikinoni-kapseleita, mutta iän myötä hän on siirtynyt 100 mg kapseleihin. Vaihdettuaan suurempaan annokseen Johanna koki energisyytensä lisääntyneen melkoisesti. Ubikinoni on muillakin tavoin hyödyllinen aine elimistössä. Se on vahva antioksidantti, joka mm. suojaa veressä olevaa kolesterolia hapettumasta haitalliseen muotoon ja suojaa muutoinkin elimistöä. Itse asiassa näyttää vahvasti siltä, että se on iäkkäillä elämää pidentävä aine. Tämä todettiin hiljattain valmistuneessa tutkimuksessa.
Ruotsalaistutkimuksen mukaan säännöllisellä, päivittäisellä seleenin ja ubikinonin käytöllä voidaan saavuttaa pidempi elinikä. Orgaaninen seleeni ja ubikinoni ovat välttämättömiä antioksidantteja, jotka näyttävät suojaavan sydän- ja verisuonitaudeilta vahvistaen samanaikaisesti sydäntä. Tutkimuksessa koehenkilöt saivat joko 200 μg orgaanista seleeniä ja 200 mg ubikinonia päivässä tai tehottomia lumevalmisteita.
Tutkimuksessa todettiin, että päivittäin seleeniä ja ubikinonia saaneilla oli noin 50 % alhaisempi riski kuolla sydän- ja verisuonitauteihin kuin tehottomia lumevalmisteita saaneilla. Mittaustavan mukaan vähennys oli 44-55 %. Sydänfilmi ja laboratoriotutkimukset tukivat tulosta ja myös ultraäänitutkimukset osoittivat, että seleeniä ja ubikinonia saaneiden sydämet toimivat paremmin. Tutkimus on julkaistu arvostetussa International Journal of Cardiology -lehdessä.

Miksi tutkijat valitsivat seleenin ja ubikinonin!

Tarkoituksena oli arvioida seleenin ja ubikinonin vaikutusta sydämen vajaatoimintaan, kuolleisuuteen sekä erityisesti sydän- ja verisuoniperäiseen kuolleisuuteen. Näistä solujen toiminnalle välttämättömistä aineista on yli 1400 aiheeseen liittyvää julkaistua tutkimusta. Tiedetään myös, että ubikinonin määrä laskee iän myötä ja että ikäihmisten seleenitasot eivät ole optimaalisia. Seleeni ja ubikinoni toimivat myös tehokkaasti yhdessä. Elimistössä ubikinoni voi toimiessaan muuntua aktiivisesta passiiviseksi. Seleeniproteiinit auttavat ubikinonia muuntumaan takaisin tehokkaaseen aktiivimuotoon. Ubikinoni puolestaan auttaa seleeniproteiineja toimimaan optimaalisesti. Ne ovat siis oivallinen, toisiaan auttava ja vahvistava työpari.
Tutkimuksen seleeni ja ubikinoni olivat Pharma Nordin valmistamia. Tutkijat kertovat, miksi päätyivät nimenomaan näihin: ”Koska korkealaatuiset ja puhtaat valmisteet on valmistettu lääketehtaan GMP -standardien mukaisesti, niissä ei ole eräkohtaisia vaihteluita, ne imeytyvät erinomaisesti ja niitä on jo aiemmin käytetty lukuisissa tieteellisissä tutkimuksissa.”

Lähde:

Alehagen U, et al. Cardiovascular mortality and N-terminal-proBNP reduced after combined selenium and coenzyme Q10 supplementation: A 5-yeas prospective randomized double-blind placebo-controlled trial among elderly Swedish citizens. Int J Cardiol. 2012. E-pub ahead of print.

TERVETULOA!

Cityvital Luontaistuntija Suomalaista palvelua.
www.luontaistuntijat.fi
Palveleva terveyskauppasi Hämeenlinnassa.
CM-kauppakeskus Tiiriö      puh: 03 6161 633
CM-kauppakeskus Hämeensaari
Suomen Terveystuotekauppiaiden jäsenmyymälä
Tervetuloa!